Индия: Jaipur

Станахме в 2:00 през нощта, за да хванем влака за Jaipur в 4:45. Събудихме се би било твърде силно казано, дрямката ни оборваше за минути между виковете, музиката и общия шум, който долиташе от улицата. В просъница в главите ни се редуваха образи, физиономии и ситуации от изминалите дни, сред които се открояваше гледката на лайно с глисти върху възглавницата в съседната стая, където имахме неблагоразумието да надникнем през открехнатата врата. Първите ни дни в Индия бяха доста интензивни откъм всякакви впечатления.

Събрахме багажа си и скоро се озовахме на улицата, по която все още имаше минувачи и хора се топлеха на импровизирани огньове. Опитвайки се да спазарим транспорт, се стигна до кратко спречкване между шофьор на рикша и такъв на минибус, всеки претендиращ да ни е забелязал пръв. Бяхме категорични в избора си, подканихме настоятелно този с по-добро предложение да тръгва и скоро бяхме на жп гара “Old Delhi”. Изненадахме се да видим множесто хора, спящи на тротоарите, увити в огромните си шалове. Помислихме, че са бездомни, но всъщност хората чакаха влака си и дремеха междувременно.

Бяхме си купили билет за 2S класа, която е едно ниво над най-ниската – GS. Нямаше купета, а отделения с шест кушетки – по три реда едни срещу други, като средната кушетка може да се спусне и да стане облегалка на първото ниво. На тръгване влакът беше почти празен, което ни изненанда – очаквахме препълнени превозни средства, но на следващите две гари на излизане от Delhi ситуацията се промени. Качваха се все повече хора, смествахме се, за да направим място, докато накрая бяхме съвсем притиснати. Имахме късмет, че едно от резервираните ни места беше най-горна кушетка. Приютихме се на нея, борейки се с всеки, който искаше да се намести и там, докато долната ни кушетка вече беше изцяло превзета.

Пристигнахме в Jaipur в 10:00 сутринта. Хванахме рикша към центъра на града. Шофьорът беше разговорлив и ни предложи хотел, в който да отседнем. Предложението се оказа много добро, близо до стария град, с добър ресторант на покрива и хубава гледка. Отидохме пеша до старата част, разгледахме Hawa Mahal и се опитахме да спазарим рикша до фортовете, които са на 10-ина км извън града. Цените бяха високи, но в течение на търсенето научихме, че дотам ходи и градски автобус номер 29А. Стигнахме бързо и само за 12 рупии на човек.

Форт Amer е разположен в живописна камениста долина, обградена с хълмове, по продължение на които са издигнати крепостни стени, част от мащабната отбранителна система на местността. Непосредствено над него се намира форт Jaigarh, съхранявал хазната на владетелите, управлявали някога района. Форт Jaigarh е запазен почти непокътнат, вероятно благодарение на огромното оръдие, което тежи 50 тона, зарежда се с 100 кг барут и изхвърля гюле на повече от 30 км. С оръдието са стреляли веднъж пробно и резултатът е бил толкова внушителен, че никой след това не е посмял да нападне форта.

На тръгване към нас се приближи индийски младеж с въпроса защо туристите са така подозрителни и не желаят да разговарят с местните. След като вече бяхме изпитали неудобството от валящите предложения и настоятелни опити да ни бъде продадено нещо в Delhi и около Hawa Mahal, му обяснихме, че вероятно това е причината за нетърпимостта към всеки, който се приближи. Поговорихме още малко, след което момчето ни отправи покана да му гостуваме. Ставаше късно и се разбрахме да се видим на следващия ден пак там, тъй като искахме да разгледаме още. Когато на следващия ден го видяхме, той разговаряше с друг турист, а минавайки покрай тях го чухме да казва “Ето още едни недоверчиви туристи” и въпреки че ни позна, не ни поздрави. Малко след това ни настигна със свой приятел и отново ни покани на чай след като разгледаме. Цялата работа започна да ни се струва малко подозрителна и на връщане решихме да ги избегнем като минем по друг път.

Качихме се на крепостната стена отсреща, откъдето се разкриваше великолепна гледка към двата форта и местността отвъд стените. След като се полюбювахме на панорамата и залеза, хванахме рейса обратно към Jaipur. Разходихме се из криволичещите улички на пазара, залутахме се из магазинчетата за полускъпоценни камъни и сред глъч, тежък трафик и музиката на няколко сватби, се прибрахме в хотела. Вечеряхме и на следващия ден се отправихме към местността Shekhawati, където искахме да видим изрисуваните къщи на богатите търговци от 19 век.

Hawa Mahal е дворец, построен през 1799 г. от махараджа Sawai Pratap Singh. Архитекрурата му напомня короната на хинду бога Krishna. Уникалната пететажна фасада има 953 малки прозорчета, през които дамите в двореца са могли да наблюдават живота навън, скрити зад деликатната каменната дантела.

Hawa Mahal е дворец, построен през 1799 година от махараджа Sawai Pratap Singh. Архитектурата му напомня короната на хинду бога Кришна. Уникалната пететажна фасада има 953 малки прозорчета, през които дамите в двореца са могли да наблюдават живота навън, скрити зад деликатна каменна дантела.

Hawa Mahal отвътре.

Вътрешната част на Hawa Mahal.

Гледката към града.

Трафикът е сериозен.

Градският дворец е построен около 1730 година и е бил седалище на махараджата на Джайпур от фамилията Kachwaha Rajput.

Градският дворец е построен около 1730 година и е бил седалище на махараджата на Jaipur от фамилията Kachwaha Rajput.

Рисуване на ръцете с къна.

Рисуване с къна.

Индийски уличен куклен театър.

Индийски куклен театър.

Превозните средства на махараджата.

Пред форт Amer.

Форт Amer е построен през 15 век от ража Man Singh I. Той съдържа сложна система от входове, стълбища, палати, павилиони и градини. Разширен и достроен е от махараджа Sawai Jai Singh I, който премества столицата от Amer в Jaipur през 1727 година.

Форт Amer

Една достолепна индийска група, която пожела да я снимаме.

Залата с огледалата в Sheesh Mahal, форт Amer

Залата с огледалата в Sheesh Mahal, форт Amer.

Форт Amer гледан от Jaigarh форт.

Amer и околностите гледани от форт Jaigarh.

Jaivana - най-голямото оръдие в света, отлято през 1720 година.

Jaivana – най-голямото оръдие в света, отлято през 1720 година.

Старинен "климатик"

Старинен “климатик”.

Посрещаме залеза на крепостната стена срещу фортовете Amer и Jaigarh.

Delhi – Jaipur: 275 км, 5 часа с влак, 200 рупии.
Хотел в Jaipur: 500 рупии за стая на вечер.